kawan baru la

come!!! follow me

Tuesday, June 14, 2011

Aku pernah derma darah,korang penah tak..??



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tahukah anda bahawa tarikh 14 Jun merupakan hari menderma darah sedunia?
Tarikh ini telah dipilih oleh World Health Organization (WHO) sebagai World Blood Donor Day.
Pada hari ini khususnya,segala perhatian diberikan untuk memberitahu dan menekankan
kepada orang ramai betapa pentingnya darah yang didermakan kepada orang-orang yang memerlukan.
Masih banyak negara-negara yang kekurangan darah terutamanya negara-negara yang sedang berkembang.
Jadi, marilah kita bersama-sama mendermakan darah untuk mereka yang memerlukan.
Tema tahun ini adalah, “More blood. More life.”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku pon pernah derma darah gak kalau tak silap aku 4 tahun lepas tahun 2007.
Mase tuh kempen kat kolej.Aku ngan member sorang ni rela ponteng kelas
semata-mata nak g derma darah..Semangat tu untuk membantu...patut dipuji ni...
kembang hidung sekejap (00)

Kalau tak silap aku step die cam ni..

First step kiteorang kene ukur berat badan dulu.
Aku lepas aje..memang dah terlebih berat.huhuhu
tapi member aku ni awal-awal dah kantoi...
tak cukup berat...cehhh,kemain geram die.
aku sorang je la nmpaknye
So,die wat teman aku je...

Step kedua aku kene g check darah,
nak tengok darah tu jenis ape,
aku darah jenis A,
coz nak tengok OK ke KO...
step kedua pun LULUS..
Yeay...

debar-debar jugak la nak g ambik darah tu...

Misi : dah makan belum ni..??
Aku : dah,tadi baru je makan..

mase misi cari nadi tu aku tgk mak oi jarum die
knape la besar gedabak ni..
aku ingat kecik cam biase kite kene inject je..
dah mula start pucat muka aku..huahuahua..

Misi :awak ok tak...??
Aku :OK
Misi : leh teruskan tak ni..
Aku : boleh je..

misi cucuk je,pas tarik darahtuh,
perghhhh aku dapat rase darah mula mengalir..
ha,mase tu la,xde satu perkataan pon yang keluar kat mulut aku,
mane taknye aku cuba bertahan dari nak muntah..
peluh tak yah citer la,aircond kat lam dewan tu dah tak rase ape..
aku rase cam muka ni dah takde darah lansung,pucat giler..

Misi : awak pening tak :
Aku : sekadar mengangguk.
Misi : boleh tahan lagi tak..??
Aku : gelengkan kepala.
Misi : Ok,kite berenti sampai sini je la,nati saya stopkan OK..
Aku : angguk lagi...

Pas misi cabut je lega yang teramat sangat,cepat2 misi tu kasi
air milo panas, + siap kasi 1 air kotak + kuih..

Misi : awak minum dulu pas tu rehat dulu,jangan banyak bergerak..
dah OK baru bangun k..
Aku : terima kasih..

korang tau tak aku dapat derma darah tu tak sampai setengah beg pon..huhuhu
malunyer,buat nyusahkan misi tu je.
tak leh tahan beb,dari aku pitam kat situ baik aku stop,jgn dipaksa..
sehari suntuk gak la aku pening + lenguh2 tangan..

Dari mula saat itu sampai sekarang itulah yang pertama dan terakhir buat
masa ni...Aku nak derma darah lagi tapi takut pengalaman lama berulang lagi..
Baru aku tahu aku ni mabuk darah.Cam ne nak ubah eak untuk hilang mabuk darah..
Merana tau,kadang-kadang kalau tangan luka kene pisau je,aku ambik kain balut pas tu g baring,
risau takut pitam..huhuhuhu.Sharela ,share la..=p



9 comments:

mizzkechique said...

xcukup berat nk derma darah..hukhuk

umie said...

mizzkechique : lor,makan bnyak2.tambah berat..=p

umie said...

mizzkechique : lor,makan bnyak2.tambah berat..=p

mizzkechique said...

dh ckp byk dh mkn, gini gak..

umie said...

mizzkechique : tak pe la,kecik comey sikit..hehehe

'CikMimiEy' said...

bes nye ada pngalaman derma darah ..
nak derma jugak , tapi mcm MK jugak lar xcukup berat badan lor .. huk9 :(

CikHaniBhulat said...

takut nak derma darah, takut dgn jarum n darah..mahu pengsan !!!

umie said...

cikmimiey : ok la tu,tak takut nak derma darahhh

umie said...

cikhani : alamak,samalah kite..cam dah ngeri nak derma lagi..huhuhu